Co będzie potrzebne:
Materiały:
Ok 2m paska gumy o szerokości ok 4cm (2 kawałki po ok 15cm i 2 po ok 80cm)
Ok 120cm paska parcianego ok 4cm szerokości
4x sprzączka
1x klamra
Płytka z plexi 25cmx15cmx4mm wystarczy - poprawka dzięki Jaco
Mocowanie GoPro Flat Adhesive Mount
Taśma dwustronna
Arkusz papieru w kratkę i tektury
Klej biurowy
Narzędzia
Dobre norzyce
Nożyk do papieru
Linijka
Dobry marker (ja używam nieśmiertelnego HI-TEXT’a firmy etafelt)
Imadło
Pilniki igłowe
Wiertarka z wiertłem 5mm (do metalu lub drewna)
Brzeszczot
Papier ścierny
Igła i nitka
Do dzieła!
1. Przydałoby się zacząć od jakiegoś szablonu, na podstawie którego łatwo będzie wyciąć odpowiedni kształt z plexi. Z oczywistych względów takich jak np. dostępność najlepszym wyborem na szablon będzie kartka papieru w kratkę na której łatwo będzie można „po liniach” narysować żądane kształty. Jeśli chcemy oszczędzić sobie dwukrotnego wycinania można od razu skleić ze sobą kartkę papieru z kawałkiem tektury lub kartonu, jednak należy pamiętać, że trzeba posmarować klejem całą tekturę, bo później przy wycinaniu może się okazać, że szablon na kartce nie jest przyklejony do szablonu na tekturze.

Dla uproszczenia opisów oznaczyłem płytki numerami.
Wymiary płytek można odczytać z kratek. Dla niewiedzących 1 kratka to 0,5cm, czyli jak w zeszycie – 2 kratki to 1cm.
Przy rysowaniu szablonu należy wziąć pod uwagę, że otwory nie mogą znajdować się zbyt blisko krawędzi płytek, gdyż płytka może pęknąć podczas obróbki, lub co gorsza później w trakcie używania.
UWAGA!
Ja narysowałem otwory trochę zbyt blisko krawędzi co później podczas wycinania poprawiłem. Na drugim zdjęciu widać na przykładzie płytek 1 i 2 w jakiej odległości zrobione są otwory.
Idealnie byłoby, gdyby otwory były oddalone od krawędzi o 1cm, ale nie zawsze da się zachować kompaktowe rozmiary płytek spełniając ten warunek. Odległości takie jakie są wycięte na 2-gim zdjęciu są w pełni wystarczające nawet do zastosowań profesjonalnych.
2. Przygotowany wcześniej szablon należy teraz wyciąć. Dookoła nożyczkami, a otwory w środku nożykiem do papieru. Podczas wycinania nożykiem trzeba pamiętać o podkładce – bardzo łatwo zrobić ślady, które niestety nie usuwają się już tak łatwo.

3. Wycięte szablony należy przykleić taśmą dwustronną do płytki z plexi

Odrysować markerem:

Odrysowane na płytce szablony powinny wyglądać tak:
Szablonów lepiej od razu nie wyrzucać, bo w razie gdyby coś w trakcie obróbki się złamało nie trzeba będzie znowu rysować szablonu.
4. Odrysowane kawałki należy wyciąć. Można od razu z całej płytki wycinać żądane kształty, aczkolwiek jest to ryzykowne, ponieważ drgająca w trakcie cięcia płytka może łatwo pęknąć. Znacznie lepiej jest wyciąć płytki z nadmiarem plexi, który później będzie się obcinało. Ja do wszystkiego używałem narzędzi ręcznych, ale jeśli ktoś woli może używać wyrzynarki. Należy jednak wszystko robić bardzo ostrożnie i powoli, gdyż plexi bardzo łatwo połamać podczas cięcia. Wycięte kawałki należy umieszczać w imadle do dalszej obróbki.
Najłatwiejszym sposobem na zrobienie otworów na paski jest wywiercenie dziur na początku, końcu i ok 1cm od jednej z dwóch pozostałych dziur. Ja za każdym razem używałem pilnika igłowego aby połączyć dwie sąsiednie dziury i móc w większy otwór włożyć brzeszczot, którym wycinałem otwór do końca. Można jednak zrobić cały otwór za pomocą pilnika, lecz jest to bardzo mozolna praca. Odradzam robienie tego za pomocą wiertarki. Bardzo łatwo o krzywe otwory lub pękniętą płytkę. Oczywiście tak wycięte otwory nie będą równe, należy więc je wygładzić, tak samo jak krawędzie płytek.
Do wiercenia otworów ja użyłem wiertarki ręcznej. Można to zrobić elektryczną, należy jednak używać maksymalnie niskich obrotów i nie przyciskać wiertarki do płytki, bo może się złamać. Wystarczy przyłożyć wiertło i pozwolić grawitacji działać.

Jak już wspominałem, po cięciu wszystkie krawędzie płytek będą ostre i nie równe. Trzeba je wyszlifować. Można do tego użyć papieru ściernego lub pilników do drewna. Papier ścierny jednak działa znacznie lepiej. Arkusz papieru należy pociąć na wąskie paski i szlifować nimi otwory i krawędzie płytki aż do uzyskania żądanej gładkości. Nie należy przejmować się porysowaną płytką, bo łatwo można ją później pomalować.
5. Po wycięciu wszystkich trzech płytek należy przykleić mocowanie GoPro Flat Adhesive Mount na płytkę 1. Najlepszym miejscem jest środek, ale tak na prawde nie robi to wielkiej różnicy gdzie będzie ono przyklejone
Mając zrobione wszystkie płytki należy przygotować paski szelek.
6. Pasek idący pod pachami wykonuje się z paska parcianego, 1 klamry, 1 sprzączki i 15cm paska gumowego. W zależności od preferencji można umieścić klamrę po prawej lub lewej stronie szelek. U mnie jest to moja lewa strona, czyli prawa patrząc na mnie z założonym mocowaniem od przodu.
Jeden z końców klamry należy połączyć z otworem na płytce 1 za pomocą paska gumowego – po obu stronach trzeba go zszyć. Warto zrobić to tak, żeby podwinięty kawałek paska był zamocowany od wewnątrz szelek

Drugi koniec klamry należy połączyć z drugim otworem w płytce 1 przewlekając go wcześniej przez dwa równoległe otwory na płytce 2 za pomocą paska parcianego. Przez pasek parciany trzeba również wcześniej przewlec sprzączkę. Później przewleka się pasek przez nią drugi raz, dzięki czemu można regulować długość paska.




7. Płytkę 2 należy połączyć z płytką 3 za pomocą paska gumowego 15cm i 1 sprzączki.
Przez poziomy otwór w płytce 2 należy przewlec pasek gumowy. Na jednym z jego końców należy zaszyć sprzączkę, przez którą przewlecze się drugi koniec paska – da to możliwość regulacji jego długości. Drugi koniec należy przewlec przez poziomy otwór na płytce 3 i zszyć (od wewnątrz)

8. Płytkę 3 należy połączyć z płytką 1 za pomocą dwóch pasków gumowych 80cm oraz 2 sprzączek.
Paski należy przewlec przez skośne otwory w płytce 3 i zszyć. Na paski gumowe należy nawlec sprzączki i przewlec je przez skośne otwory na płytce 1. „Nadmiar” pasków należy przewlec przez sprzączkę po raz 2-gi. Da to możliwość regulacji długości szelek.

Powyżej znajdują się zdjęcia szelek założonych na mnie. Starałem się pokazać ich konstrukcję w sposób przejrzysty, ale jeśli coś jest nie jasne chętnie udzielę odpowiedzi
Lepszej jakości zdjęcia i poradnik w .pdf na moim blogu