Skocz do zawartości

"); //]]>
Zdjęcie

NTSC a PAL


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
8 odpowiedzi w tym temacie

#1

Wojol

Wojol

    Newbie

  • Użytkownik
  • 7 postów
  • Miejscowość:Ruda Śląska
  • Kamera: Brak
  • Karta pamięci: Brak

Witam,

zawsze wydawało mi się, że NTSC to tylko format pliku na rynek amerykański a PAL na europę... tylko, że prócz tej różnicy w mojej GoPro 3 White gdy ustawiam ntsc mam opcję nagrywania 1080p 30fps a pal tylko 1080p 25fps, skąd taka różnica? Jak Wy nagrywacie?

 

 

Pozdrawiam, Wojol



#2

jacqu1916

jacqu1916

    I'm a Pro!

  • Moderator
  • PipPipPipPip
  • 2381 postów
  • Miejscowość:Warszawa
  • Kamera: H3+B, H4B x 2
  • Karta pamięci: Samsung Pro 64GB x 2
NTSC to amerykańska norma obrazu, podczas gdy PAL jest normą europejską. Do użytku codziennego oraz dla mniej doświadczonych użytkowników zalecamy korzystanie z formatu PAL.

Niektórzy bardziej doświadczeni użytkownicy do użytku codziennego korzystają z formatu PAL, natomiast do spowolnionych ujęć nastawiają format NTSC z powodu jego wyższej częstotliwości. Jest to oczywiście teoretycznie możliwe, jednak w przypadku sztucznego światła elektrycznego może się zdażyć, że obraz będzie migotał.

W przypadku zewnętrznego naturalnego światła ten problem już nie występuje.

Dwie różne normy – europejska i amerykańska - wynikają również między innymi ze standardu napięcia elektrycznego. W Europie używa się napięcia 50Hz, natomiast w Ameryce Północnej 60Hz. Właśnie dlatego w przypadku korzystania z niewłaściwego formatu obraz przy sztucznym świetle elektrycznym może migać.

Wysłane z mojego SM-N910F przy użyciu Tapatalka
  • Priders lubi to

 facebook_icon30x30.jpg

 

  social-instagram-30x30.png

 

  youtube-icon-30x30.png


#3

Wojol

Wojol

    Newbie

  • Użytkownik
  • 7 postów
  • Miejscowość:Ruda Śląska
  • Kamera: Brak
  • Karta pamięci: Brak

Ma się to jakoś do edycji późniejszej ?



#4

jacqu1916

jacqu1916

    I'm a Pro!

  • Moderator
  • PipPipPipPip
  • 2381 postów
  • Miejscowość:Warszawa
  • Kamera: H3+B, H4B x 2
  • Karta pamięci: Samsung Pro 64GB x 2

nie


 facebook_icon30x30.jpg

 

  social-instagram-30x30.png

 

  youtube-icon-30x30.png


#5

Kekacz

Kekacz

    Newbie

  • Użytkownik
  • 35 postów
  • Miejscowość:Rzeszów
  • Kamera: AS100V
  • Karta pamięci: 64 GB (10)

Szkoda sobie w Europie zawracać głowę trybem NTSC. Te 5 klatek więcej nic kompletnie nie da, nawet przy spowolnieniach. Do tych celów trzeba mieć przynajmniej dwa razy tyle klatek by zachować jakość obrazu, w PAL wielokrotność 25 (50, 100, 200), w NTSC wielokrotność 30 (60, 120, 240 itd.)

 

A efekty nagrywana w złym formacie są takie:

 

 

Częstotliwość prądu zmiennego w sieci wynosi na tym filmie 50 Hz czyli europejski standard.



#6

jacqu1916

jacqu1916

    I'm a Pro!

  • Moderator
  • PipPipPipPip
  • 2381 postów
  • Miejscowość:Warszawa
  • Kamera: H3+B, H4B x 2
  • Karta pamięci: Samsung Pro 64GB x 2

może się tak zdarzyć choć mi  się to nie przytrafiło nigdy a nagrywam w ntsc ale kamera nie służy do nagrywania lampek choinkowych :)

jeżeli uzywasz jej zgodnie z przeznaczeniem nie widzę problemu a fakt jeżeli masz do wyboru 25 i 30 tzn że nie masz wyboru i nagrywaj w 25 nic ci nie da 30 w takim razie


 facebook_icon30x30.jpg

 

  social-instagram-30x30.png

 

  youtube-icon-30x30.png


#7

Kekacz

Kekacz

    Newbie

  • Użytkownik
  • 35 postów
  • Miejscowość:Rzeszów
  • Kamera: AS100V
  • Karta pamięci: 64 GB (10)

Lampki choinkowe w tym filmie są tylko jednym z przykładów. Każde źródło światła podłączone bezpośrednio, bez pośrednictwa prostowników, do sieci prądu zmiennego da takie efekty. 

 

Tryb PAL czy NTSC nie ma znaczenia przy oświetleniu z prądu stałego.



#8

jacek00

jacek00

    Użytkownik

  • Użytkownik
  • 114 postów
  • Miejscowość:Warszawa
  • Kamera: GoPro Hero 4 Silver
  • Karta pamięci: Samsung 32 GB UHS-1
W 60 klatkach, czyli w NTSC można sobie nagrywać w dzień, przy naturalnym świetle. Kiedy już mamy światło sztuczne to lepiej przełączyć na 50 klatek, bo w przeciwnym razie będziemy mieć taki efekt jak powyżej. Niestety mało ludzi wie, że klatki są bezpośrednio powiązane z częstotliwością prądu i zwyczajnie nagrywają wszystko w 60 klatkach.

Takiego migitania nie da się potem zniwelować podczas edycji. A trzeba mieć świadomość, że migocze wszystko, tylko nasze oko tego po prostu nie widzi.

#9

Michal

Michal

    Alpha i Omega

  • Senior Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 5194 postów
  • Miejscowość:Polska
  • Kamera: Hero 3
  • Karta pamięci: SanDisk Ultra 16GB (10)

Jest jeszcze inna opcja w zasadzie dość ważna. Edycja materiału nagrana kilko kamerami. Bawiłem się materiałem z czego jeden był rejestrowany kamerą zakupioną w USA i domyślnie rejestrującą w NTSC. W zmontowanym materiale do dziś brak mi płynności. Konwersje nic nie dały.