Napisano 02 kwiecień 2013 - 11:17
Tryp Protune w GoPro jest oparty o fajny wynalazek firmy Technicolor - tryb CineStyle. Jak łatwo można zauważyć podczas kręcenia w trybie Protune obraz jest mniej ostry, mdły i szarawy. I tak właśnie ma być. Ten tryb absolutnie wymaga dalszej obróbki i jego stosowanie bez niej jest nieomal bezcelowe. Tryb Protune z grubsza robi takie to rzeczy:
- daje 24fps - dokładnie to 23,976 fps (można łatwo konwertować z 25fps wieć dla samych klatek Protune nie koniecznie ma sens)
- 35Mbps - więcej danych, mniejsza kompresja, lepsza jakość
- neutralny profil kolorów - mniej wyraźne kolory można w procesie obróbki znacznie lepiej korygować/poprawiać/zmieniać niż w przypadku standardowego, kontrastowego i kolorowego obrazu
- log curve encoding - tu mam problem, jak przetłumaczyć ale to NAJWAŻNIEJSZE - uzyskany obraz jest rozjaśniony w cieniach i przytłumiony w światłach. Dzięki temu w znacznym stopniu redukowane jest ryzyko uzyskania smolistych czerni bez szczegółów oraz przepalonych bieli również wypranych z detali. Kamera w trybie normalnym poddaje sygnał z matrycy obróbce i potrafi krótko mówiąc nieźle zepsuć mocno kontrastwe sceny. Aby po nakręceniu materiału w trybie Protune uzyskać materiał tak kontrastowy, jak dla zwykłego trybu wystarczy zastosować korektę poprzez krzywe koloru w programie do edycji. U mnie w Sony Vegas to "Color Curve". Szczegółowe parametry krzywych można znaleźć googlając po "TechniColor" oraz "CineStyle".
- wyostrzanie - materiał jest mniej ostry i ja na przykład bardzo to lubię ale oczywiście można wyostrzyć później
- odszumianie - jak jasno to dla mnie bez znaczenia bo mnie szumy nie bolą bo prawie ich nie ma. Jak ciemno to kamerka ładnie odszumia i czasami warto zrezygnować z trybu Protune
Długo czekałem na Protune w GoPro. Samego CineStyle używałem z Canon 5DmkII i okazał się rewelacyjny. Teraz mając tą opcję w GoPro można materiały z obu źródeł obrabiać podobnie i z porównywalną skutecznością. Wreszcie nie mam tych ciągle przepalonych chmur na niebie, smoliste czernie tylko na życzenie, etc.
Pracuje na Sony Vegas. Bardzo upraszczając traktuję materiał w czterech krokach:
1. Color Corrector - opcja Gain do podciągnięcie świateł - rozjaśnienia obrazu.
2. Levels - Input start, czyli odpowiednik lewego suwaka dla histogramu aby przyciemnić czernie wg uznania
3. Gamma - rozjaśnić/przyciemnić ogólnie bez ruszania wartości krańcowych
4. Color Corrector - korekcja kolorów dla obrazu. Przykład: dla mnie GoPro jest trochę za ciepłe/żółte na śniegu. Zazwyczaj koryguję lekko w stronę niebieskiego w zakresie wysokim (High, światła)
Pozdrówka
Ptas