PAL czy NTSC?
Rozpoczęty przez darko1212 , 25 sty 2013 12:14
#3
Napisano 28 styczeń 2013 - 07:02
Cześć zaczynam zabawę z Hero3 i chciałem zapytać co mam ustawić PAL czy NTSC? Wg instrukcji niby na Europe ma być PAL. A Wy jak macie ustawione???
W dzisiejszych czasach to już chyba za bardzo nie ma znaczenia. Nowe telewizory łykają oba formaty bez problemu o komputerach już nie wspominając. Ja zostawiłem NTSC ze względu na większą liczbę klatek.
#4
Napisano 28 styczeń 2013 - 19:31
Z tego co ja wiem to zarabiasz na Fps ale tracisz na rozdzielczości i w ogóle jakości koloru. NTSC w pionie ma mniej pixeli i jak w efekcie uzyskujesz np format 1080p to przy NTSC część piksel można nazwać "interpolowane" powstają poprzez podobieństwo z sąsiednimi pixelami. NTSC ma też uboższą gamę kolorów, mniej pośrednich i odcieni szarości. W efekcie jak zależy Ci na płynnym obrazie to NTSC, jak chcesz podziwiać takze kolory i faktury to PALW dzisiejszych czasach to już chyba za bardzo nie ma znaczenia. Nowe telewizory łykają oba formaty bez problemu o komputerach już nie wspominając. Ja zostawiłem NTSC ze względu na większą liczbę klatek.
Mario
#7
Napisano 28 styczeń 2013 - 20:00
Ja tam nie widzę różnicy pomiędzy tym a tym, poza ilością dostępnych klatek na sekundę. Filmy kręcę w PAL jak Europa przykazała, bo klatkarz mi nie przeszkadza, ale czy jest jakaś różnica? Tym bardziej, że później i tak większość filmów idzie do obróbki, gdzie można wybrać pomiędzy PAL a NTFS.
#8
Napisano 28 styczeń 2013 - 20:10
Różnice widać w Full HD a w 720 raczej ciężko się dopatrzeć. Choć mnie bardziej pasuje prawy ekran, mniej klatek to pewnie PAL.
Nie ma co NTSC to b.stary system. Myślę że Amerykanie i Japończycy chętnie przeszli by na PAL ale to zbyt skomplikowane logistycznie.
Ktoś napisał ze pliki NTSC i PAL mają podobny ciężar, to zastanówcie się - NTSC więcej klatek a ten sam ciężar? Gdzieś muszą być więc straty.
Właśnie w kolorze!
Nie ma co NTSC to b.stary system. Myślę że Amerykanie i Japończycy chętnie przeszli by na PAL ale to zbyt skomplikowane logistycznie.
Ktoś napisał ze pliki NTSC i PAL mają podobny ciężar, to zastanówcie się - NTSC więcej klatek a ten sam ciężar? Gdzieś muszą być więc straty.
Właśnie w kolorze!
Mario
#9
Napisano 28 styczeń 2013 - 20:18
Każda konwersja między systemami jest stratna. Super sposób na zniszczenie filmu to - zrób w NTSC, edytuj i montuj w PAL potem zapisz w NTSC.Tym bardziej, że później i tak większość filmów idzie do obróbki, gdzie można wybrać pomiędzy PAL a NTFS.
Czy przypadkiem programy do edycji nie są dedykowane do konkretnego systemu?
Mario
#10
Napisano 29 styczeń 2013 - 17:55
W sumie racja, niestety każda konwersja będzie stratna, a np. w Sony Vegas w opcjach renderingu jest do wyboru system zapisu plików, więc na upartego się da.Każda konwersja między systemami jest stratna. Super sposób na zniszczenie filmu to - zrób w NTSC, edytuj i montuj w PAL potem zapisz w NTSC. Czy przypadkiem programy do edycji nie są dedykowane do konkretnego systemu?
#11
Napisano 30 styczeń 2013 - 12:55
Cześć zaczynam zabawę z Hero3 i chciałem zapytać co mam ustawić PAL czy NTSC? Wg instrukcji niby na Europe ma być PAL. A Wy jak macie ustawione???
W dzisiejszych czasach to już chyba za bardzo nie ma znaczenia. Nowe telewizory łykają oba formaty bez problemu o komputerach już nie wspominając. Ja zostawiłem NTSC ze względu na większą liczbę klatek.
25fps w pal to 50fps w ntsc. nie masz wiecej klatek.
4 sztachety i parapet | | |
R1DE43team |
#12
Napisano 01 luty 2013 - 08:32
Cześć zaczynam zabawę z Hero3 i chciałem zapytać co mam ustawić PAL czy NTSC? Wg instrukcji niby na Europe ma być PAL. A Wy jak macie ustawione???
W dzisiejszych czasach to już chyba za bardzo nie ma znaczenia. Nowe telewizory łykają oba formaty bez problemu o komputerach już nie wspominając. Ja zostawiłem NTSC ze względu na większą liczbę klatek.
25fps w pal to 50fps w ntsc. nie masz wiecej klatek.
Nie masz racji. Jest więcej klatek. 25 PAL to 30 NTSC i odpowiednio 50 PAL to 60 NTSC. PAL i NTSC to są systemy poprzedniej epoki SD TV. Przy 1080p nie ma różnicy między PAL i NTSC oprócz ilości klatek. Rozdzielczość pozostaje taka sama. Przy SD TV była różnica w rozdzielczościach. Przy 1080p nie ma. Każdy TV który odtworzy obraz w HD odtworzy też NTSC. Każdy niech sobie nagrywa jak mu pasuje ale nie opowiadajcie, że są gorsze kolory czy rozdzielczość. 1080p to 1080p i kropka. W normalnym nagrywaniu te dodatkowe 10 klatek nie zrobi różnicy ale już przy zwolnieniach filmu może się przydać.
#13
Napisano 02 luty 2013 - 09:05
Z tego co ja wiem to zarabiasz na Fps ale tracisz na rozdzielczości i w ogóle jakości koloru. NTSC w pionie ma mniej pixeli i jak w efekcie uzyskujesz np format 1080p to przy NTSC część piksel można nazwać "interpolowane" powstają poprzez podobieństwo z sąsiednimi pixelami. NTSC ma też uboższą gamę kolorów, mniej pośrednich i odcieni szarości. W efekcie jak zależy Ci na płynnym obrazie to NTSC, jak chcesz podziwiać takze kolory i faktury to PAL
Te różnice które wymieniasz występują tylko i wyłącznie w przypadku wizyjnego sygnału analogowego, kodowanego systemem PAL lub NTSC. Cyfrowy zapis video kompresją h264 stosowany w Gopro nie ma z tym nic wspólnego, kompresor jest ten sam, rozdzielczość taka sama, inna jest tylko liczba klatek, która w trybie PAL wynosi 25 klatek na sekundę a w przypadku NTSC 29.97 (dokładnie: 30000/1001) klatek na sekundę. I to jedyna różnica, żadnej utraty kolorów czy rozdzielczości nie ma.
#14
Napisano 02 luty 2013 - 09:20
Ktoś napisał ze pliki NTSC i PAL mają podobny ciężar, to zastanówcie się - NTSC więcej klatek a ten sam ciężar? Gdzieś muszą być więc straty.
Właśnie w kolorze!
Ustawienie PAL i NTSC mają ten sam bitrate. Oznacza to, że dla NTSC kompresor musi zakodować każdą klatkę przy użyciu mniejszej liczby bitów, a to przekłada się na ciut mniejszą jakość. Jednakże w NTSC klatki są bliżej siebie w czasie, a to oznacza, że pomiędzy klatkami jest mniejszy ruch. Dla kompresora to bardzo ważna cecha, gdyż przy mniejszym ruchu potrafi on zakodować klatkę z lepszą jakością, a to kompensuje w pewien sposób poprzednie zmniejszenie bitów na klatkę. Generalnie nie sposób ocenić czy w trybie NTSC jakość będzie lepsza czy gorsza, gdyż przede wszystkim zależy to od treści video która będzie kompresowana. W pewnych sytuacjach NTSC możę wypaść lepiej, w innych gorzej. Mój wniosek końcowy jest taki, aby nie przejmować się tym problemem.
Co do samej debaty, PAL czy NTSC, ja osobiście filmuję w NTSC (mam gopro1) właśnie dla płynniejszego ruchu. Różnica w stosunku do PAL jest subtelna, ale widoczna w scenach gdzie jest dużo ruchu (na rowerze). Natomiast trzeba sobie zdawać sprawę, że aby nie stracić, trzeba całą późniejszą obróbkę wykonać w tym samy FPS-ie co źródło. Co prawda programy montażowe radzą sobie ze zmianą FPS-a, ale z tym się wiążą spore straty na jakości (chyba że program używa zaawansowanych metod bazujących na estymacji i interpolacji ruchu). W skrócie, jeśli masz materiał PAL to ustaw swój program edycyjny w PAL oraz renreduj do PAL. Jeżeli materiał jest w NTSC, pracuj w NTSC i renderuj do NTSC.
Natomiast w przypadku kamer Hero3 warto włączyć tryb double PAL (50 fps) zamiast NTSC(29.97 fps). Różnica w płynności w stosunku do PAL (25fps) będzie wyraźnie zauważalna, to jest dobre ustawienie tam, gdzie występuje dużo ruchu w obrazie (rower, narty itd).
pozdrawiam
Roland
Wróć do GoPro Hero3 · Następny nieczytany temat →