Kwalifikacje UAVO
Rozpoczęty przez virus191 , 10 mar 2015 11:57
#22
Napisano 17 kwiecień 2015 - 04:53
A ja się już gubię w przepisach. Jak to obecnie wygląda z lataniem w zasięgu wzroku. Niekomercyjnym oczywiście. Mam mieć papier czy nie? I czy jak mam podpięty monitor z FPV to znaczy że latam poza zasięgiem wzroku? Przepraszam ale nie mogę znaleć odpowiedniego tematu więc może tu mi ktoś odpowie.
Druga sprawa którą już widzę, że dynamicznie się rozwinie to kaska za poświadczenie kto jest autorem materiału. Coś jak na budowie gdzie inspektor tylko przyjeżdża podbić na odbiorze. Ktoś będzie sobie kręcił celem wykorzystania komercyjnego ale bez papieru to musi jedynie załatwić od posiadającego prawko na drona oświadczenie, że to ten drugi latał. Wiadomo nie za darmo... chętni bankowo się znajdą.
Druga sprawa którą już widzę, że dynamicznie się rozwinie to kaska za poświadczenie kto jest autorem materiału. Coś jak na budowie gdzie inspektor tylko przyjeżdża podbić na odbiorze. Ktoś będzie sobie kręcił celem wykorzystania komercyjnego ale bez papieru to musi jedynie załatwić od posiadającego prawko na drona oświadczenie, że to ten drugi latał. Wiadomo nie za darmo... chętni bankowo się znajdą.
#23
Napisano 17 kwiecień 2015 - 06:42
A ja się już gubię w przepisach. Jak to obecnie wygląda z lataniem w zasięgu wzroku. Niekomercyjnym oczywiście. Mam mieć papier czy nie? I czy jak mam podpięty monitor z FPV to znaczy że latam poza zasięgiem wzroku? Przepraszam ale nie mogę znaleć odpowiedniego tematu więc może tu mi ktoś odpowie.
Obecnie przepisy mówią że możesz latać rekreacyjnie modelami bez podpiętej kamery tak wynikało z biuletynu ULC. Latanie w zasięgu wzroku to takie gdzie masz "kontakt wzrokowy" z dronem bez przerwy. Czyli widzisz go gdzie leci , jak leci itd... fpv pomaga ci (teoretycznie) tylko w podglądzie nagrania jakie chcesz wykonać.
Poza zasięgiem wzroku to inna para kaloszy i wtedy bazujesz tylko i wyłącznie na tym co widzi kamera i jakie masz parametry na niej z drona wyświetlane . Czyli np: 2km nad lasami , za budynkami itd...
Druga sprawa którą już widzę, że dynamicznie się rozwinie to kaska za poświadczenie kto jest autorem materiału. Coś jak na budowie gdzie inspektor tylko przyjeżdża podbić na odbiorze. Ktoś będzie sobie kręcił celem wykorzystania komercyjnego ale bez papieru to musi jedynie załatwić od posiadającego prawko na drona oświadczenie, że to ten drugi latał. Wiadomo nie za darmo... chętni bankowo się znajdą.
Osobiście ... jeśli to będzie mój najlepsiejszy kumpel którego widzę codziennie jak lata i panuje nad sprzętem ale kwitu nie ma ...hmm musiałbym się zastanowić i to tylko i wyłącznie w opcji jestem z nim i widzę co się dzieje a nie w ciemno klepię poświadczenia bez obserwacji jego poczynań z dronem.
Pamiętać trzeba że ten "ktoś" kto da kasę za poświadczenie musi mieć wiedzę na temat miejsc , stref lotu i tak dalej czyli to co wymagają od posiadacza kwitu.
#25
Napisano 20 kwiecień 2015 - 12:16
Dzięki link odpaliłem ale mam wątpliwości:
"Wszystkie loty związane ze świadczeniem usług takich jak zdjęcia, wideo, fotogrametria, różnego rodzaju pomiary czy monitoring
z powietrza wymaga posiadania świadectwa kwalifikacji."
Ja nie chcę świadczyć żadnych usług tylko nagrywać swojego psa na łące, nie wolno mi? Latanie w zasięgu wzroku w 100% mnie satysfakcjonuje. Nie mam ambicji na dalsze wycieczki. Nawet nie wiem jak się włącza manual, zawsze latam na GPS dobrze mi z tym i czuje się bezpiecznie nie mam zamiaru kombionować.
#29
Napisano 22 kwiecień 2015 - 06:10
Doczytałem i wymaga to ingerencji w oprogramowanie dobrze rozumiem? Trzeba przełączyć na Naza M czy jakoś tak. Więc ja odpadam bo jestem komputerowym debilem.
Jeszcze trafiłem na forum FPV na opis jak koleś koniecznie chciał latać na IOC przełączył ale czegoś tam nie skonfigurował i zaliczył dwa krety pod rząd. Ale nie powiem kusi mnie, bo w sumie jedyne co robię Phantomem to precyzyjne loty na niskiej wysokości. Właściwie tylko to ćwiczę. Nie jara mnie latanie na wysokościach i bicie rekordów. A latając na GPS mogę tylko marzyć o filmowaniu wewnątrz budynków np.
#30
Napisano 22 kwiecień 2015 - 15:30
To przełączasz w programie dji assistent. W głównym oknie prawy górny róg jest napisane phantom jak klikniesz zmieni się na naza M. IOC to fajna sprawa bo nie musisz się martwić jak zniknie fantom z zasięgu wzroku bo przełączasz na odpowiednie ustawienie IOC i niezależnie w którą stronę fantom jest skierowany dając drążek do siebie poprostu wraca do ciebie. Czyli jednym zdaniem nie ważne jak dron jest usytuowany w przestrzeni i nie ważne gdzie ma "przód" jak dasz do siebie to wraca do ciebie. Co do Atti to bardziej w fantomie Atti GPS czyli wspomagane gpsem ale osobiście kiedyś latałem w ATTI i piętam że dałem w "bok" i puściłem to dron nadal się tam poruszał. Bartek vel skyrunnerdji.blogspot.com nadaję z Xperia Z2
#31
Napisano 22 kwiecień 2015 - 16:47
Na Atti nie zauważyłem żadnej różnicy. A jeśli chodzi o latanie w zasięgu wzroku to jeszcze mi się nie zdarzyło nie wiedzieć gdzie jest nos drona. Pewnie dlatego, że wszędzie gdzie latam znam otoczenie. Wystarczy rzut oka na ekran podglądu i wiadomo gdzie leci. Jakoś do mnie nie przemawia luksus ściągania go drążkiem. Jedyne co mnie w tym interesuje to latanie inside. Reszta jest lepsza na gps bo mam stabilny zawis w miejscu a na tym mi bardzo zależy, żeby móc odłożyć kontroler i nie marstwić się co robi dron.
#33
Napisano 25 kwiecień 2015 - 11:59
Dobra, nic mi nie jest na szczęście . Badania zaliczone. OC z PZU kupione za 450zł. Przygotowuję się do egzaminu, w poniedziałek będę dzwonił, żeby ustalić datę. Jako, że moje miasto jest w strefie CTR lotniska, muszę co najmniej 10 dni przed wylotem złożyć wniosek w Państwowej Agencji Żeglugi powietrznej z dokładnymi informacjami co, kto, gdzie, kiedy, jak. Do tego muszę być w stałym kontakcie z wierzą kontroli lotów (muszę posiadać transponder).
#34
Napisano 25 kwiecień 2015 - 12:47
Osobiście melduję że poukładanie materiału (trochę zajęło szukanie) i dopytania się o kilka kwestii zmobilizowało mnie do uiszczenia opłat w ULC tak więc teraz lekka górka z uczeniem się i prawdopodobnie Gliwice welcome na szczęście w mojej okolicy nie ma lotnisk więc koszt transpondera mi odpada chwilowo bynajmniej
#39
Napisano 30 kwiecień 2015 - 10:23
Badania są, OC jest, o egzamin mam dzwonić po długim weekendzie. Kontaktowałem się z Państwową Agecją Żeglugi Powietrznej. Aby latać w strefach CTR wystarczy wysłać odpowiedni wniosek. Żadnego dwukierunkowego kontaktu z wieżą ani transponderów nie trzeba
Tak że wszystko będzie "na legalu"